instructie categoriën

We baseren onze doelen met betrekking tot technisch lezen op de methodiek zlkls (Schraven, 2013). Deze aanpak sluit aan bij het vrijeschoolonderwijs door onder meer de volgende uitgangspunten:
• Leerkrachten ontwerpen hun onderwijs zelf.
• Kinderen krijgen de basisprincipes van het aanvankelijk lezen en schrijven klassikaal aangeboden. 
• Er wordt gebruik gemaakt van een zo alzijdig mogelijke aanpak, motorisch, visueel, auditief.
• De aanpak sluit aan op vrijescholen die geen methode gebruiken, maar sluit ook aan bij scholen die een methode als leidraad hanteren. Er is een eenvoudige manier om die afstemming zo goed mogelijk te laten verlopen.
• Leerkrachten worden uitgedaagd na te denken over hun eigen handelen, zij stemmen hun aanbod af op de leerlingen in hun klas.

De meerwaarde van deze methodiek voor de vrijescholen:
• Met deze aanpak is een systematisch aanbod het eerste leesonderwijs en spelling eenvoudig te formuleren.
• De didactiek wordt meer geborgd, terwijl de pedagogische principes niet hoeven worden aangetast.
• De aanpak zet in op het voorkomen van lees-en spellingproblemen, in plaats van het herstellen.
• De uitval op het gebied van lezen en spelling wordt verminderd.
• De aanpak verhoogt het zelfvertrouwen van de kinderen.

Elke instructieles bestaat uit een aantal kernonderdelen (basisoefeningen) die allemaal dagelijks kort aan de orde komen.
Kernonderdelen technisch lezen klas 1 klankzuivere tijdvak:
• aanleren letters (teken-klankkoppeling)
• visuele discriminatie
• auditieve synthese
• woorden lezen
• zinnen lezen

Kernonderdelen technisch lezen klas 1 niet-klankzuivere tijdvak:
• niet-klankzuivere eenlettergrepige woorden lezen
• klankgroepen
• langere woorden lezen
• tekst lezen
• racelezen

Kernonderdelen technisch lezen klas 2 en 3:
• woorden lezen
• teksten lezen op leescategorie geordend
• teksten/boeken lezen (inhoud)
• voorlezen
• racelezen (woordniveau: categoriën en door elkaar)

Kernonderdelen technisch lezen klas 4, 5, 6:
• teksten / boeken lezen (inhoud)
• voorlezen
• waar nodig: teksten lezen op leescategorie geordend
• racelezen (woordniveau: categorieën en door elkaar)

We baseren onze doelen met betrekking tot technisch lezen op de methodiek zlkls (Schraven, 2013). Deze aanpak sluit aan bij het vrijeschoolonderwijs door onder meer de volgende uitgangspunten:
• Leerkrachten ontwerpen hun onderwijs zelf.
• Kinderen krijgen de basisprincipes van het aanvankelijk lezen en schrijven klassikaal aangeboden. 
• Er wordt gebruik gemaakt van een zo alzijdig mogelijke aanpak, motorisch, visueel, auditief.
• De aanpak sluit aan op vrijescholen die geen methode gebruiken, maar sluit ook aan bij scholen die een methode als leidraad hanteren. Er is een eenvoudige manier om die afstemming zo goed mogelijk te laten verlopen.
• Leerkrachten worden uitgedaagd na te denken over hun eigen handelen, zij stemmen hun aanbod af op de leerlingen in hun klas.

De meerwaarde van deze methodiek voor de vrijescholen:
• Met deze aanpak is een systematisch aanbod het eerste leesonderwijs en spelling eenvoudig te formuleren.
• De didactiek wordt meer geborgd, terwijl de pedagogische principes niet hoeven worden aangetast.
• De aanpak zet in op het voorkomen van lees-en spellingproblemen, in plaats van het herstellen.
• De uitval op het gebied van lezen en spelling wordt verminderd.
• De aanpak verhoogt het zelfvertrouwen van de kinderen.

Elke instructieles bestaat uit een aantal kernonderdelen (basisoefeningen) die allemaal dagelijks kort aan de orde komen.
Kernonderdelen technisch lezen klas 1 klankzuivere tijdvak:
• aanleren letters (teken-klankkoppeling)
• visuele discriminatie
• auditieve synthese
• woorden lezen
• zinnen lezen

Kernonderdelen technisch lezen klas 1 niet-klankzuivere tijdvak:
• niet-klankzuivere eenlettergrepige woorden lezen
• klankgroepen
• langere woorden lezen
• tekst lezen
• racelezen

Kernonderdelen technisch lezen klas 2 en 3:
• woorden lezen
• teksten lezen op leescategorie geordend
• teksten/boeken lezen (inhoud)
• voorlezen
• racelezen (woordniveau: categoriën en door elkaar)

Kernonderdelen technisch lezen klas 4, 5, 6:
• teksten / boeken lezen (inhoud)
• voorlezen
• waar nodig: teksten lezen op leescategorie geordend
• racelezen (woordniveau: categorieën en door elkaar)

De instructieles start altijd met het herhalen van wat eerder aangeboden is, pas daarna komt de nieuwe stof aan bod.