samenhang met andere domeinen

(Illustratie taalboom met meer steunkleuren invoegen)

Relatie met fonemisch bewustzijn
Fonemisch bewustzijn en letterkennis zijn belangrijke voorspellers voor succes tijdens het leren lezen en spellen. Letterkennis moet hierin vooral worden gelezen als ‘ontwaakte gretigheid naar letters’, het kind is geïnteresseerd in letters.

Relatie met spelling
Bij spelling is expliciete instructie van groot belang. In de eerste helft van klas 1 (het klankzuivere tijdvak) worden alleen klankzuivere woorden geschreven, hierbij is sprake van een eenduidige klank-tekenkoppeling. Vanaf de tweede helft van klas 1 komen ook niet-klankzuivere woorden aan bod. Kinderen hebben dan extra informatie nodig om de woorden goed te kunnen spellen. Door de woorden in categorieën onder te brengen op basis van hun gemeenschappelijke kenmerk, wordt de kinderen een denkkader geboden. In de instructieles wordt de kinderen verteld wat de naam is van de categorie en welke regel bij deze categorie hoort. Doordat de kinderen de naam van de nieuwe categorie dan al kennen (deze is bij de leesinstructie al enige tijd eerder aan bod gekomen), hoeven zij alleen nog maar de schrijfwijze (spellingregel) te leren. Omgekeerd beïnvloedt spelling de technische leesvaardigheid ook; het woord is ‘door de vingers gegaan’ wanneer je het zelf hebt opgeschreven.

Relatie met begrijpend lezen
Om tot een goed tekstbegrip te komen, is een voldoende mate van leesvaardigheid vereist, zowel technisch als qua tempo. Wanneer de technische leesvaardigheid onvoldoende is, wordt het werkgeheugen zo zwaar belast, dat er weinig of geen ruimte meer is om tot een goed tekstbegrip te komen.

Relatie met woordenschat
Woordenschat is voor een groot deel afhankelijk van het aantal gemaakte leeskilometers. Door veel te lezen, groeit de woordenschat. Dit heeft weer een positief effect op het tekstbegrip, dat voor een groot deel wordt bepaald door technische leesvaardigheid en woordenschat.

Relatie met schrijven van teksten
Bij de leesinstructie wordt geoefend met leesbladen met teksten van verschillende genres. Deze sluiten aan bij de genres en bijbehorende kenmerken die bij het schrijven van teksten aan bod komen. Door bij het lezen en schrijven van teksten dezelfde aanduidingen te gebruiken, wordt ook voor de kinderen de link hiertussen benadrukt.